Digital markedsføring er kanskje den viktigste investeringen du kan gjøre for bedriften din i dag. Vi lever i en hverdag hvor vi ser reklame overalt og vi innhenter informasjon fra alle mulige steder, og det er viktig å være bevisst på hvordan du skal nå ut til akkurat din målgruppe. Dette kan en digital strategi hjelpe deg med å konkretisere. Med en digital strategi legger du langsiktige planer og setter mål for hva du ønsker med din tilstedeværelse digitalt.

Mulighetene er store, og det finnes mange metoder og tips, så det er viktig å bruke litt tid og ressurser på å finne ut hva som er det beste for akkurat din bedrift.
Husk – det å være god på å planlegge fremtidige trekk kan være nøkkelen til suksess, akkurat som i sjakk.
Ønsker du en digital strategi for din bedrift?
Her er noen idèer om hva den bør inneholde.
Digital strategi er et dokument som hovedsaklig skal svare på to viktige spørsmål:
- Hva skal den digitale satsingen gjøre for deg og ditt firma?
- Hvordan komme fra en nå-situasjon til ønsket?
Digital strategi kan brytes opp som følgende:

Målsetninger:
Når det gjelder målsetninger så kan man lage både overordnede samt konkrete mål .
Overordnet målsetning kan være for eksempel at man skal si » Vi skal bruke digitale kanaler for å styrke vår markedsposisjon» og deretter bryte dette opp i konkrete markedsmål.
Målsetninger som kanskje er enklere å forholde seg, er såkalte SMARTE mål. Dette er mål som er Spesifikke, Målbare, Attraktive, Resultatorienterte og Tidsbaserte. Dette kan for eksempel være:
«Vi ønsker å øke trafikken på nettsiden vår med 30 %, fra 1000 til 1300 besøkende, innen 31.10.2020.»
Konsept
Et konsept skal definere hvilket kanalinnhold som skal tilbys, og hva slags verdi skal dette tilføre både bedriften selv, samt brukerne. I tillegg hvilke form som best understøtter denne verdien.
Ofte trenger bedrifter å få dekket flere behov gjennom digital kommunikasjon, og flere forskjellige formidlingskanaler bør benyttes. For eksempel; nettside for fast informasjon om firmaet, Facebook for nyheter, kundeservice med mer, blogg for fagstoff, Snapchat for kommunikasjon med ungdom.
Kanalvalg
Det er viktig å være bevisst på hvem målgruppen din er, og hvilke type bedrift man representerer når man velger kanal.
Men de mest vanlige informasjons- og markedsføringskanaler er:
- Søkemarkedsføring på Google
- SEO (Search Engine Optimization/søkemotor-optimaliseringppføringer)
- annonser på Google, såkalte Google Ads (PPC)
- Markedsføring i sosiale medier,f.eks
- YouTube
- Dialogmarkedsføring
- Epost-markedsføring
- SMS-markedsføring
- Facebook-messenger og andre
Er man primært interessert i digitale kanaler som markedsføringsverktøy, kan man også vurdere å i stedet/ i tillegg lage en digital markedsplan.
Ressurser
Det er viktig å ha oversikt over tilgjengelige ressurser, og tilpasse målsetningen etter hva som er realistisk. Noen spørsmål som bør tenkes gjennom er:
- Hvilke menneskelige ressurser trenger vi, har vi kompetansen?
- Økonomi, til f.eks betalte kampanjer, annonser og lignende
- Hva kan vi gjøre selv, og hva trenger man ekstern hjelp til?