
Sosiale medier er viktig innen markedsføring!
Hva er sosiale medier? Sosiale medier er en betegnelse på nettjenester der innholdet i all hovedsak lages og deles av brukerne av tjenesten. For en næringsdrivende er dette et fantastisk verktøy for å nå nye og eksisterende kunder, ha dialog og påvirke dem, og ikke minst lære av dem – hvis det gjøres på rette måten.
Viktige sosiale medier for markedsføring
Dagens viktigste sosiale medier er Facebook, LinkedIn, Twitter, Blogg og YouTube. I den senere tid har også Snapchat vokst kolosalt. Hver kanal har sine fordeler, og man må være bevisst på hvilke innhold og målgruppen hver kanal passer best til. Poenget med markedsføring i sosiale medier er ikke å pøse ut innhold, men tilby innhold med merverdi for kunden og innhold som skaper interaksjon.
Mål for markedsføring
For å få så mye som mulig ut av denne type markedsføring, må du sette deg tydelige mål. Ønsker du nye kunder, bygge lojalitet eller ønsker du økt trafikk til nettsiden din.
Først når målsettingen er på plass kan du lage en konkret plan på hvilket innhold du skal lage. Sosiale medier og markedsføring er en god kombinasjon fordi sosiale medier er en interaktiv og aktiv plattform, og du kan se resultatet av din satsing hurtig.
Husk å lage deg en publiseringskalender, slik at du er sikret at du holder aktiviteten oppe.
Analyser markedsføringen
Analyse er kjempeviktig. Får du resultater av både brukt tid og penger? Satser du riktig? Analysene kan gi deg hjelp til å satse i rette kanaler og mot rett målgruppe. Har du en facebook-side finnes det allerede analyseverktøy der tilgjengelig. Hva er det som har fungert, og hvilke innlegg som ikke har gitt gode resultater.
Markedsfører du på sosial medier for fullt, er Google Analytics en et godt verktøy. Få full oversikt over hvem følgerne dine er, og hvordan de benytter dine tjenester. Følg også med konkurrentene på nett. Hva gjør de? Aldri kopier, men bli gjerne inspirert til å gjøre noe enda bedre enn dem.