
Lurer du på om du fortsatt skal bruke tid og ressurser på markedsføring på Facebook? Mange snakker om at ingen bruker Facebook lengre, og at kanaler som SnapChat, Instagram, YouTube har tatt over helt. Realiteten er faktisk ikke helt slik. I følge Ipsos sin siste rapport vokser Facebook fortsatt både i Norge og i resten av verden, og har rundet 2,7 milliarder aktive brukere rundt omkring i verden, som gjør at plattformen er det absolutt største sosiale nettverket i verden.
I Norge har nå 3,5 millioner personer Facebook profil, og 69% av disse sjekker Facebook daglig. Det er ganske jevnt kjønnsfordeling på de som har profil, med 52% kvinner og 48% menn.
I Norge er det brukere i 30 årene som har størst andel, hvor 9 av 10 har profil. Rapporten viser også om at småbarnsfamilier er aktive brukere av Facebook, og 9 av 10 i denne gruppen har profil og bruker den daglig.
Norge som nasjon er blant de absolutt fremste når det gjelder antall brukere sett opp mot befolkningstall, hele 83% av Norges befolkning har en profil på Facebook. Det er også en stabil utvikling i bruksfrekvens blant de som har profil, og i andel som har profil per aldersgruppe er det kun den yngste målgruppen, 18-29 år, som har en liten negativ tendens i utviklingen.
Dette er noe å ta med seg når man vurderer hvilke kanaler man skal markedsføre i. Facebook er absolutt ikke død, og er absolutt en kanal du bør aktivt bruke i din markedsføring, også i fremtiden.
Interessert i mer tallmateriale om sosiale medier – Se hele Ipsos rapporten her (Q2 – 2020)
Vil du ha noen småtips om markedsføring i sosiale medier – sjekk ut her. Eller ønsker du hjelp – ta gjerne kontakt.