
Vet du hva metatekster er, og hva de gjør for synligheten din på Google?
Har du ansvar for nettsider, og ikke kan svare ja på spørsmålet over, så bør du lese videre.
Det er velkjent at det er viktig å bruke nøkkelord i tekstene/innholdet ditt på nettstedet for å øke synligheten i Google. Men ikke like mange vet hvilken rolle metatekstene spiller. De blir dessverre alt for ofte ignorert eller oversett.
Metatekstene er en forsmak på nettstedet, og formålet er å friste leserne til å klikke seg inn på akkurat din nettside for å lese mer av innholdet ditt. Mange vet ikke at metatekstene er noe de kan ta kontroll over. Men det er altså fullt mulig.
Metatekstene kan bidra til;
- bedre synlighet i søkemotoren
- å friste leserne til å klikke på nettstedet
Finn ut hvordan de fungerer – og hvordan du skriver dem for å best å få god score både hos leserne, men også Google.
Hva er en metatekst?
Når du foretar et søke på Google får du opp en liste med treff. . F.eks ved søk på «Sportsbutikk Åsane» får jeg opp følgende Det som er synlig her er metatekster.

Metatekster kan deles opp i metatittel og metabeskrivelse. Dette kan sammenlignes med tittel og ingress, i f.eks en nyhetssak.
Tenk på metatekst som annonsetekst. I Google konkurrerer du ofte med veldig mange andre, og selv om du skulle trone øverst på listen så gjenstår det å overbevise leserne om å velge akkurat deg. En topplassering kan være bortkastet dersom teksten ikke gir mening, er kjedelig eller av andre grunner blir oversett. Leseren skal ikke bare få lyst til å klikke seg inn på din side, men også ha et ønske om å velge deg fremfor noen andre.
Metatittel
Metatittelen eller sidetittel forteller Google og leseren om hva siden handler om. Metatittelen er en viktig faktor i søkemotorens rangering, og derfor naturligvis viktig. Tittelen vises både i søketreffet, samt i nettsidefanen.

Så vær smart, økt sjansen for å oppnå gode resultater i Google – skriv unike metatekster for hvert produkt eller tjeneste, og bruk forskjellige utvalgte søkeord. Bruk litt tid på å finne ut hvilke søkeord som er aktuelt for akkurat dine sider.
Tips om hvordan skrive titlene:
- Plasser det viktigste nøkkelordet først, maks fire per side
- Skill nøkkelordene med | eller –
- Plasser firmanavnet bakerst
- Bruk maks 50-60 tegn (er de lengre, blir de kuttet)
Metabeskrivelse
Teksten er en kjapp oppsummering om hva akkurat denne undersiden handler om. Tekstene vises ikke på nettsiden, men er den som kommer opp under Metatittelen på søketreff, når man deler siden på sosiale medier og lignende.

Ønsker du treff på en side, så alltid ha en metabeskrivelse. Beskrivelsen har ingen påvirkning på Google-rangering, men søkeord som leser benytter vil vise med uthevet tekst, og gjør en viktig jobb med å overtale leser om å klikke akkurat inn på din side. Gjerne avslutt metabeskrivelsen med en oppfordring om å ta kontakt eller komme innom.
Tips til hvordan du skriver metabeskrivelser:
- Bruk maks 135-160 tegn (er de lengre, blir de kuttet)
- Bruk prioriterte nøkkelord og synonymer
- Avslutt alltid med en «Call to action» som skaper handling, som «Sjekk ut tilbudene våre!»
Hvor legges metatekstene inn?
Alle publiseringssystem har egne felt for dette. Sjekk ut dette i ditt publiseringsverktøy.
Husk alltid – skriv og gjør endringer for leserne. Ta Google med i betraktning når du skriver, om det er metatekst eller innhold – men det er leseren som er viktigst. Lykke til!
Har du et nettsted uten metatekster, eller trenger de en oppgradering? Ta gjerne kontakt, så kan jeg hjelpe deg med dette.