
Vi leser ikke papiraviser på samme måte som vi leser en blogg, nettside eller på Facebook. Dette må vi ha i tankene når vi skal skrive for nett.
Noen fellestrekk er:
- vi leser veldig sjelden alt
- vi skumleser tekstene
- mange leser kun overskrifter
- lenker gjør at leseren hopper mellom informasjon
Gode webtekster handler om formidle noe på meget kort tid.
Godt tips kan være; Skriv kort og konsist og unngå lange setninger.
Christine Calvert gir praktiske råd i boken «Skriv for nettet» om hvordan du kan få bedre tekster.
Dette er hennes «10 bud for innhold på nettet»:
- Du skal alltid sette deg i brukerens sted.
- Du skal fremheve dine triggerord med halvfete skrifttyper.
- Du skal punktmerke dine lister.
- Du skal skape forståelige lenker til nyttig informasjon.
- Du skal skrive kort.
- Du skal skrive personlig.
- Du skal skrive korrekt.
- Du skal bruke enkle ord.
- Du skal kvalitetssikre ditt innhold.
- Du skal oppdatere ditt innhold så ofte som nødvendig.
«Gjør tekstene dine brukervennlige»
Rundt om i bedriftene er det mange som skriver for nett, mange gjør det ved siden av sin «egentlige» jobb og mange av dem har dårlig tid når jobben skal gjøres. Er du en av disse? Da kan det være ressurssparende, både når det gjelder tid og penger – å få hjelp.